کتاب ها
1398/9/24 یکشنبه
کتاب شناسی رمان های فارسی
کتاب شناسی رمان های فارسی

.

کتاب شناسی رمان های فارسی
ردیف سال نشر عنوان نویسنده توضیحات ناشر معرفی کتاب ها پیرامون نقد کتاب اخیر
1 1371 صد سال داستان-نویسی حسن میرعابدینی چهار جلد کتاب «صد سال داستان نویسی ایران» به نوعی، شناسنامه یا کارنامۀ ادبیات مدرن ماست؛ کارنامه ای که در آن سیر شکل گیری و تحول داستان نویسی کشورمان بررسی و تحلیل شده و از کوچکترین تلاشها تا بزرگترین دستاوردهای آن از نظر دور نمانده است. میرعابدینی در جلد نخست این مجموعه، به سراغ پدران داستان نویسی ایران می رود و طلوع ادبیات جدید در این سرزمین را مقارن با نهضت مشروطه خواهی و تجددخواهی ایرانیان بررسی می کند و اینچنین است که روایتش از تاریخ ادبیات مدرن ایران، همسو با تحولات تاریخی کشور پیش می رود و ظهور سبکها و نویسندگان جدید و تغییرات در نوع نگاه و لحنهای داستانی را در بستری تاریخی و اجتماعی دنبال می کند. حسن میرعابدینی روایت خود را با دسته بندی موضوعی - یا ژانری - آثار پی می گیرد و بدین سان در هر جلد این مجموعه، نام بسیاری از نویسندگان بیش از یکبار آمده است، چون ممکن است در دوره های مختلف کاری‌شان آثاری متنوع و متفاوت پدیده آورده باشند. این کتاب را نشر چشمه منتشر کرده است.
2 1379 رمان‌های معاصر فارسی میمنت میرصادقی مجموعه‌ چهار جلدی رمان‌های معاصر فارسی میمنت میرصادقی ۸۵ رمان مهم و تأثیرگذار فارسی از چهل نویسنده (از سال ۱۳۱۵ تا ۱۳۸۷) را معرفی و مورد بررسی قرار داده است. اطلاعاتی همچون زمان و مکان وقوع حوادث، نام شخصیت‌های مهم، نوع رمان، زاویه‌ دید و پیرنگ رمان، شرح‌ و‌ تفسیر رمان برای شناخت کلی اثر و بریده‌ای از کتاب در این مجموعه ارائه شده است. در بخش پایانی نیز فرهنگ توصیفی اصطلاحات ضمیمه‌ کتاب شده است. این کتاب را انتشارات «نیلوفر» منتشر کرده است.
3 1386 پیدایش رمان فارسی عبدالعلی دستغیب دوره تاریخی صد رمان‌ مورد بررسی این کتاب، از 1320 تا 1370 را شامل می‌شود. این رمان‌ها از لحاظ فرم و محتوا مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و آثار صادق چوبک، جلال آل احمد، سیمین دانشور تا فیروز زنوزی جلالی و دیگران را شامل می‌شود. به طور کلی این کتاب به بررسی جریان‌های فکری معاصر و سیری که رمان فارسی در این دوران از سرگذرانده می‌پردازد که بر این اساس، بسیاری از این رمان‌ها از نگاه دستغیب نمره منفی گرفته و برخی دیگر تقدیر شده‌اند.
 
4 1379 نویسندگان پیشرو ایران محمد علی سپانلو نویسنده در این كتاب به بررسی سرگذشت نثر معاصر كه آغاز آن را سال 1300 در نظر گرفته است پرداخته است. در این کتاب علاوه بر پرداختن به اوضاع اجتماعی و فرهنگی مورد نظر، به بررسی چند نمونه ادبی از هدایت تا امروز، بررسی آثار صادق هدایت، بزرگ علوی، صادق چوبك، جلال آل‌احمد، ابراهیم گلستان، بهرام صادقی، غلامحسین ساعدی، هوشنگ گلشیری، نادر ابراهیمی، جمال میر صادقی، محمود دولت‌آبادی و دیگران می‌پردازد. همچنین در بخشی از کتاب به بررسی رمان نویسی پرداخته است و خلاصه‌ای از 19 رمان فارسی از جمله تهران مخوف، جنایات بشر، تفریحات شب، همسایه‌ها، شوهر آهو خانم و... را ارائه داده است. بخش¬هایی از کتاب به بررسی نمایش نامه‌نویسی و نیز به نقد ادبی اختصاص داده شده است.
5 1389 نقد اجتماعی رمان معاصر فارسی
- با تأکید بر ده رمان برگزیده
عسگر عسگری حسنکلو در اين كتاب نقد اجتماعي رمان معاصر فارسي با تاكيد بر ده رمان برگزيده: چشمهايش، مدير مدرسه، شوهر آهوخانم، تنگسير، سووشون، جاي خالي سلوچ، باغ بلور، رازهاي سرزمين من، سمفوني مردگان و نيمه غايب، از ديدگاه جامعه شناسي رمان بررسي شده است. هريك از اين رمان¬ها متعلق به دوره اي خاص از تاريخ معاصر ايران هستند و مطالعه جامعه شناختي آن¬ها حقايق ناگفته بسياري را بر خواننده جدي رمان ايراني آشكار مي سازد.
 
6 1394 جامعه شناسی رمان فارسی عسگر عسگری حسنکلو این کتاب در شش فصل تدوین شده است. در فصل اول از سیر ادبیات داستانی و انواع آن در ایران سخن گفته شده است. فصل دوم به رابطۀ جامعه و ادبیات و نحوۀ آن پرداخته شده است. در فصل سوم از نظریه‌های نقد جامعه‌شناختی رمان سخن گفته شده است. در فصل چهارم به پیشنۀ نقد جامعه‌شناختی در ایران پرداخته شده و نشان داده شده ادبیات فارسی ـ چه ادبیات کلاسیک یا ادبیات معاصر ـ چندان مورد بررسی جامعه‌شناختی قرار نگرفته است و از این حیث منابع چندانی در مطالعۀ جامعه‌شناختی ادبیات فارسی موجود نیست. فصل پنجم به نقد رمان‌های برگزیده اختصاص دارد. رمان‌هایی که در این کتاب بررسی شده‌اند عبارتند از: چشم‌هایش، مدیر مدرسه، شوهر آهو خانم، تنگسیر، سووشون، جای خالی سلوچ، باغ بلور، رازهای سرزمین من، سمفونی مردگان و نیمۀ غایب.
7 1381 نظریه و نقد رمان تاریخی فارسی محمد پارسا نسب مباحثی که در این کتاب در حوزه رمان تاریخی مطرح گردیده شامل: مطالعه و بررسی تاریخچه و سیر رمان تاریخی نویسی در ایران از 1284تا 1332 ، معرفی رمان‌های تاریخی و همچنین نقد و تحلیل ساختاری، محتوایی و سبکی آنها است. رمان‌هایی که در این کتاب معرفی و نقد و تحلیل شده عبارت‌اند از : شمس و طغرا، عشق و سلطنت ، داستان باستان، دام گستران، لازیکا، پهلوان زند و پنجه خونین.
8 1390 از قصه به رمان
  
هادی یاوری کتاب «از قصه به رمان» به بررسی متن امیرارسلان به منزله‌ متن گذار از دوران قصه به عصر رمان می‌پردازد. این کتاب را  انتشارات سخن منتشر و روانه‌ بازار کتاب کرده است.
9 1391 از تهران مخوف تا جای خالی سلوچ اعظم بیژنی‌دلیوند نویسنده در کتاب حاضر می‌کوشد تا رمان‌های ایرانی پیش از کودتای 28 مردادماه را با رمان‌های ایرانی پس از کودتا، با رویکردی تطبیقی کالبدشکافی کند تا بدین طریق به آسیب‌شناسی جریان‌های سیاسی قرن بیستم ایران از درون رمان بپردازد. در این مسیر به داستان‌هایی چون: «تهران مخوف»، نوشتة «مرتضی مشفق کاظمی»؛ «هما»، نوشتة «محمد حجازی»؛ «تفریحات شب»، نوشتة «محمود مسعود»؛ «پهلوان رند»، نوشتة «علی شیرازپور پرتو»؛ «بوف کور»، نوشتة «صادق هدایت»؛ «تنگسیر»، نوشتة «صادق چوبک»؛ «درازنای شب»، نوشتة «جمال میرصادقی»؛ و... پرداخته شده است.
10 1393 داستان شناخت ایران جواد اسحاقیان داستان‌شناخت ایران مجموعه‌ای است که چهار عنوان آن منتشر شده است. این عناوین در نقد و بررسی آثار محمدعلی جمالزاده، جلال آل احمد، سیمین دانشور و احمد محمود نگاشته شده اند. روش نویسنده متکی بر نقد نو و با بهره‌جویی از آموزه‌های نقادان پیشرو جهان است و به همین علت کندوکاوی دقیق در محتوای آثار نویسنده را در بر دارد.
11 1377 پیدایش رمان فارسی کریستف بالایی --
12 1381 رمان تاریخی محمد غلام سیر و نقد و تحلیل رمان های تاریخی فارسی ۱۳۳۲-۱۲۸۴
13 1394 جنسیت در رمان فارسی زهره قلزم نقد و بررسی نقش های جنسیتی چند رمان نوجوان برگزیده ی دهه 80 براساس نظریه جنسیت و نوع ادبی جان استیونز
14 1366 ادبیات‌ داستانی قصه‌، داستان‌ کوتاه‌، رمان جمال میرصادقی با نگاهی‌ به‌ داستان‌ نویسی‌ معاصرایران
15 1392 جامعه شناسی رمان ایرج ساعی ارسی- پرویز صالحی کتاب جامعه شناسی رمان پژوهشی در «جای خالی سلوچ» اثر محمود دولت آبادی است.
16 1392 جدال نقش با نقاش در آثار سیمین دانشور هوشنگ گلشیری این کتاب تحقیقی نسبتا مفصل در بررسی آثار داستانی سیمین دانشور از سووشون تا آتش است. فصل سوم این کتاب به رمان سووشون اختصاص دارد. گلشیری در این کتاب زمینه¬‌های تاریخی رمان را با توجه به مستندات تاریخی مورد بررسی قرار داده است.
17 1383 بر ساحل جزیره سرگردانی «بر ساحل جزیره سرگردانی» عنوان جشن¬نامه سیمین دانشور است درباره سیمین و خاطراتی از او، نقد آثار سیمین، نقدهایی درباره سووشون و مجموعه‌های داستان، نقدهایی درباره جزیره سرگردانی و موضوعات مرتبط دیگر.
18 1398 گشودن رمان حسین پاینده موضوع این کتاب بررسی رمان ایرانی در پرتو نظریه و نقد ادبی است. نویسنده  این کتاب برای نقد رمان روشی را مطرح می¬کند که مبتنی بر خوانش تحلیلی صحنه آغازین هر رمان و آشکار کردن ربط آن با بقیه متن است.
19 نقد آثار جلال آل احمد عبدالعلی دستغیب نقد و مروری است بر زندگی و آثار جلال آل احمد و چندین بار توسط ناشرین مختلف از جمله نشر ژرف و نشر خانه کتاب منتشر شده است . 
20 1397 درباره بوف کور هدایت محمدعلی کاتوزیان --
21 1382 تاویل بوف کور محمدتقی غیاثی تاویل بوف کور، قصه زندگی همراه با متن بوف کور
22 1393 بوته بر بوته قاسم هاشمی نژاد بوته بر بوته آثار معاصران در بوته نقد است.
23 1385 زندگی و آثار هدایت یحیی آرین پور
24 1395 صادق هدایت تاریخ و تراژدی رضا جاوید
25 1395 صادق هدایت در تار عنکبوت مصطفی فرزانه
26 1392 بازتاب اسطوره در بوف کور جلال ستاری
27 1393 صادق هدایت و مرگ نویسنده محمدعلی کاتوزیان
28 رمان و آرمان ( فراز و فرود رمان اجتماعی ایران) حمید عبدالهیان کتاب اندیشه
29 قندان های خالی، تلخ ندیشی در داستان کوتاه ایران فاطمه مصطفایی
30 ماخذ شناسی توصیفی عناصر ادبیات داستانی حسین بهداد  سوره مهر
31 درباره مانایی و میترایی احمد شاکری مجموعه نقد ادبیات داستانی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس احمد شاکری
32 پژوهش های جامعه شناختی در نثر داستانی جدید فارسی رضا نواب تور توس
33 جامعه شناسی رمان فارسی عسگر عسگری حسنلو نشر نگاه
34 تحلیل رمان اجتماعی پس از انقلاب مریم عاملی رضایی جهاد دانشگاهی
35

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر