دفتر تحقیقات، خدمات پژوهشی و فناوری
دفتر کل تحقیقات، خدمات پژوهشی و فناوری همزمان با تأسیس دانشگاه در سال1367و تشکیل معاونت پژوهشی شکل گرفت که برنامه اصلی آن برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم در جهت ترغیب پژوهشگران، محققان و دانشجویان به تحقیق و پژوهش و همچنین همکاری و ایجاد ارتباط با سایر دانشگاهها، سازمانها و مراکز پژوهشی در زمینه مبادله تحقیقات و اطلاعات بوده است.
این دفتر متشکل از :
* مدیرکل
** معاون
مسئول دفتر
گروههای:
- پژوهشهای کاربردی و خدمات پژوهشی
- نشریات
- گروه فناوری اطلاعات پژوهشی
اهداف :
بومی سازی نیاز سنجی عناوین پژوهشی و ارتباط آنها با نیازهای کاربردی کشور.
ارتقای رتبه دانشگاه درکل کشور و جهان و ، استفاده از توانمندیهای پژوهشی حداکثریِ کلیه اعضای علمی کشور.
آسیب شناسی پژوهشی در حوزه های نیازسنجی، اجرا و کاربرد.
توسعه نشریات علمی ـ پژوهشی دانشگاه و بهره مندی کلیه گروههای علمی از حداقل دو نشریه علمی ـ پژوهشی
مهمترین فرآیند و ماموریت دفتر تحقیقات، خدمات پژوهشی و فناوری
این دفتر با 20 بخشنامه و دستورالعمل، اموراجراییِ فعالیتهای پژوهشی خود را دنبال میکند.
- - تدوین و بازنگری آئیننامههای پژوهشی
- - نظارت دقیق بر اجرای آئیننامههای ابلاغی به استانها
- - رایزنی با وزارتخانه جهت تأمین زیرساختهای پژوهشی
- - برگزاری جلسات متداول ماهانه شورای پژوهشی به منظور سیاستگذاری ونظارت امور کلان پژوهشی در سطح دانشگاه
- - محاسبه واعلام بودجه سالیانه پژوهشی استانها و سازمان مرکزی]
- - مدیریت و بررسی و نظارت آنلاین بر سیستم گلستان پژوهشی برای تکمیل و بهینه سازی بخش پژوهش و یکپارچه کردن بخشهای مربوط به ارتقاء و تغییر وضعیت در سیستم، و نظارت مستمر در خصوص ورود اطلاعات پژوهش اساتید، بررسی مجلات ثبت شده خارج از بانک اطلاعاتی و ارزیابی نمایه های اظهار شده برای این مجلات
- - ارائه گزارش عملکرد دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص رصد علم وفناوری
- - تهیه وتنظیم سند جامع علمی کشور
- - اعلام تقویم پژوهش پژوهانه در سیستم گلستان جهت ورود اطلاعات،
- - اعلام ابلاغیه پژوهانه به اعضای علمی و رسیدگی به اعتراضات آنها.
- - معرفی پژوهشگر برتر در هر سال در سطح کشور و معرفی به وزارت علوم
- - برگزاری جشنواره سالانه تجلیل از پژوهشگران
- - بررسی طرحهای پژوهشی در قالب پژوهانه اعضای هیات رئیسه و رؤسای استان ،
- - بومی سازی عناوین پژوهشی و ارتباط آنها با نیازهای کاربردی کشور، هدایت طرح های پژوهشی دانشگاه به سوی محتوای تقاضامحور و کاربردی
- - گسترش طرح های برون دانشگاهی به استناد تفاهم نامه منعقده دانشگاه با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در تیرماه سال 95
- - پیگیری 243 فرم پیشنهاد طرح پژوهشی ارسالی به معاونت پژوهشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری که می بایست بر اساس دستور ایشان مشمول حمایت از جدول اعتباری ردیف 14 سازمان برنامه و بودجه قرار گیرند.
- - هماهنگی جهت جمع آوری و ارسال سالانه 30 طرح به صندوق حمایت از پزوهشگران و فناوران کشور بر اساس تفاهم نامه شماره 45914/ص/95 مورخ 12/4/95
1 کمیته اخلاق در پژوهش :
- - بررسی تخلفـات پژوهشـی" بررسی پرونده های ارسالی با موضوع شکایات سرقت علمی در کمیته و ارسال پرونده به هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اعضای علمی.
- - تصویب آیین نامه اخلاق زیستی
- - برگزاری جلسات جهت ارائه کد اخلاقی به طرح های پژوهشی و پایان نامه هایی که به نوعی انسان و حیوان مورد بررسی قرار میگیرد نیاز به کد اخلاقی دارند. و ثبت کلیه موارد در سامانه وزارت بهداشت
2 دکترای پژوهش محور:
- به منظور توسعه پژوهشهای تقاضامحور از طریـق انجام رساله دکتری در قالب طرح پژوهشی تقاضا محور محقق می گـردد.
3 پسا دکتری :
- با توجه به توانمندیها، امکانات و تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی موجود در و دانشگاه به منظور ارتقای و دانش مهارتهای پژوهشی ، همچنین بهره برداری مناسب از پژوهش های صورت گرفته ، متقاضیان داخل و خارج کشور که تمایل دارند در یک دوره پژوهشی زیر نظر اساتید ، دانش و مهارت خود را افزایش دهند میتوانند از مزایای دوره پژوهش پسادکتری استفاده نمایند.
توسعه وبهسازی نشریات پژوهشی دانشگاه
افزایش نشریات انگلیسی زبان و در لایۀ چهارم تخصص با هدف ارتقاء مرتبۀ پژوهشی دانشگاه ، ارتقاء سطح کیفی نشریات علمی- پژوهشی و علمی – تخصصی موجود دانشگاه. ، ارتقاء کمیت نشریات علمی – پژوهشی ، ارتقاء سطح همکاری های بین المللی در سطوح مختلف مؤلفان، داوران و اعضای تحریریه، نمایه سازی نشریات در پایگاه های معتبر بین المللی همچون Scopus,Web of Science و ISI. ، افزایش نمایه های معتبر داخلی همچون ISC ، برگزاری هم اندیشی ها و کارگاه های لازم به منظور ارتقاء سطح دانش دست اندرکاران نشریات ، انعقاد قراردادها و تفاهم نامه های لازم به منظور ایجاد بهبود کیفی در نشریات علمی دانشگاه.
پایگاههای علمی
- - انعقاد قرارداد جهت استفاده از سامانه گیگالیب جهت دریافت کتاب و پایان نامه و مقاله لاتین از پایگاههای معتبر علمی دنیا و ارائه نام و رمز کاربری به اعضای علمی و دانشجویان مقطع دکتری طبق روال سالهای گذشته
- واحدهای پژوهشی (گروه پژوهشی، مرکز پژوهشی، پژوهشکده، ...)
- - درخواست تاسیس پژوهشکده و ارسال پرونده به وزارت عتف جهت صدور مجوز تاسیس
- طرح ایجاد دفاتر وابسته پژوهشی
- - بررسی و اطلاع رسانی در خصوص تفاهم نامه های منعقد شده
- - تشکیل قطب علمی
- - انجام کلیه فرآیندهای تشکیل شاخه قطب علمی در دانشگاه (قطبهای علمی یادگیری ترکیبی و شیمی طبیعت) در سامانه مدیریت پژوهش و فناوری وزارت عتف
- - نظارت بر برگزاری همایش ملی و بین المللی پس از تأیید شورای پژوهشی
- - بررسی فرصت مطالعاتی اعضای علمی
- - صدور احکام اعضای شورای پژوهشی استان ها
- - شرکت در نمایشگاه هفته پژوهش که سالانه برگزار میشود
- - جمع آوری اطلاعات پژوهشی کلیه اعضای علمی کل کشور و چاپ در پژوهشنامه سالانه دانشگاه
- - تکمیل پرسشنامه آنلاین عملکرد پژوهشی دانشگاه و ثبت اطلاعات در سامانه وزارت علوم
- - گزارش عملکرد اعتبارات تحقیقاتی (سمات) دانشگاه ، جمع بندی و ارسال به وزات علوم
- - تکمیل پرسشنامه آنلاین رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و اعلام به پایگاه استنادی مذکور
- - بررسی کتابهای فرادرسی با توجه به فرایند مربوطه
- - چاپ کتاب آمارنامه به منظور معرفی فعالیت های پژوهشی انجام یافته بصورت مقایسه ای و به تفکیک استانها
- - بررسی ونظارت بر شرکت اعضای هیأت علمی در همایش های داخلی و بین المللی
- - تشکیل جلسات کمیته اخلاق در پژوهش به منظور رسیدگی به تخلفات پژوهشی
- - تعامل بیشتر با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشوربرای انجام طرح های پسادکتری با دو هدف ترغیب اعضاء هیات علمی و پژوهشگران به اجرای پژوهش های کاربردی و با لا بردن رتبه دانشگاه با توجه به آنکه تعداد پژوهشگران پسادکتري