*مرتبه علمی: استاد دانشگاه پیام نور
*رشته: روانشناسی تربیتی (گرایش شناختی)
*زندگینامه:
در ششم شهریور ماه 1347 درشهر نور دیده به جهان گشود. وی پس از گذراندن تحصیلات متوسطه در دوره لیسانس در رشته روان شناسی بالینی ازدانشگاه علامه طباطبایی سپس در مقطع کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی از دانشگاه خوارزمی ادامه تحصیل داد. همچنین دکتری خود را در رشته روان شناسی تربیتی با موضوع رساله حافظه آشکار و ناآشکار از دانشگاه خوارزمی فارغ التحصیل شد. او در سال 1375 به عضویت علمی دانشگاه پیام نوردرآمد.رشته تخصصی او روان شناسی شناختی و گرایش مطالعاتی او در زمینه حوزه های مختلف شناختی با تمرکز بر کارکردهای شناختی و توان بخشی شناختی است. ایشان تاکنون بیش از 350 مقاله علمی، 30 طرح پژوهشی، هدایت 20 رساله دکتری، ترجمه و تالیف 40 عنوان کتاب داشته اند. سردبیری دو مجله علمی پژوهشی شناخت اجتماعی و یادگیری آموزشگاهی و مجازی و مدیر مسئولی مجله علمی، پژوهشی عصب روان شناسی از سایر فعالیت هایشان به حساب می آید.وی در چندین سال پیاپی در بین اعضای هیات علمی کشور به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب گردید و بر اساس گزارش پایگاه استنادی جهان اسلام در خرداد 1395 جزء 10 نفر اول پرتولید ترین محققان علوم انسانی کل کشور بوده است. در سوابق اجرایی، سمت های همچون: مدیریت گروه، معاونت دانشکده ادبیات و علوم انسانی، مدیر کل تحقیقات، معاون فناوری و پژوهش دانشگاه و مدیر کل برنامه ریزی آموزشی دانشگاه دیده می شود.
*دیدگاه ها:
توانمندی های شناختی انسان ها به عنوان عالی ترین پردازشگران تاثیر به سزایی بر کارکردهای فردی دارد. اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که به عنوان یک سرمایه شناختی از آن یاد می شود. فردی که سرمایه شناختی ارزشمندی در اختیار دارد به عنوان یک تصمیم گیرنده با حداکثر فایده مندی و حداقل هزینه عمل خواهد کرد. در نتیجه در سطح کلان از تجمیع تک تک سرمایه های شناختی افراد سرمایه شناختی جمعی شکل می گیرد که منافع روان شناختی و غیر روان شناختی حاصل از آن به مراتب ارزشمند تر از سایر منابع مادی است. بسیاری از افراد ممکن است به لحاظ ویژگی های جسمانی به بلوغ جسمی رسیده باشند، اما کارکردهای شناختی آنها همسطح شناخت رشد نایافته کودکان باشد. در چنین حالتی پیامدهای ناگواری را شاهد می شویم. از این زاویه بسیاری از آسیب های اجتماعی در صحنه سازمان، جامعه، خانواده و ... ناشی از شناخت های نارس است.همه پردازش گران نیاز به شناخت کارکردهای ذهنی، آسیب شناسی و توانمند سازی و توان بخشی مولفه های شناختی دارند.در بین موارد فوق تاکید بر شناخت بومی در عرصه یادگیری و آموزش ضرورت بیشتری دارد.
*آثارکلیدی:
روان شناسی شناختی، روان شناسی یادگیری، توان بخشی شناختی، توان بخشی حافظه
دریافت فایل C.V