معرفی گروه پژوهشی آموزش الکترونیکی
معرفی گروه:
گروه پژوهشی آموزش الکترونیکی (تولید علم) یکی از چهار گروه تشکیل دهنده ارکان پژوهشکده آموزش باز و از دور می باشد، در این گروه همانگونه که از نام آن پیداست به امور پژوهشی در زمینه یادگیری الکترونیکی، یادگیری با تلفن همراه با تاکید بر اعضای محترم هیات علمی پرداخته می شود.
همچنین برنامه ریزی و انجام تحقیقات در زمینه شناسایی و بررسی فرایندها و روش های کنونی آموزش مداوم و بهسازی اعضای محترم هیات علمی دانشگاه پیام نور از حوزه های پژوهشی این گروه است.
علاوه بر وظایف فوق، گروه آموزش الکترونیکی درصدد تولید منابع درسی کیفی در زمینه آموزش از دور و یادگیری الکترونیکی است، از دیگر فعالیت های این گروه، ارائه خدمات پژوهشی به مدیران عالی، معاونین و مدیریت های ستادی و استانی دانشگاه و همکاری تحقیقاتی با سایر دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور می باشد.
محور اول
حوزه تولید علم: مطالعات بنیادی و کاربردی
گام یک) نیازسنجی پژوهشی در زمینه آموزش از دور، یادگیری الکترونیکی و یادگیری با تلفن همراه و عناصر آموزشی (اساتید)
1- مطالعه و بررسی پژوهش ها، کتابها و مقالات علمی-پژوهشی ایران و جهان در خصوص اساتید
2- جستجوی مقالات سمینارها و کنفرانس های ملی و بین المللی جهان در خصوص اساتید
3- جمع آوری پایان نامه ها و رساله های انجام شده در دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه ها درخصوص اساتید
4- طراحی و اعتباربخشی پرسشنامه های استاندارد نیازسنجی آموزشی مربوط به اساتید
5- مطالعات تطبیقی آموزش از راه دور در دانشگاه های جهان و تدوین شاخص های کمی و کیفی فرایندها ، مقررات و عناصر آموزشی در نظام آموزش از دور
6- تشکیل بانک اطلاعات منابع علمی آموزش از دور و دانشگاه پژوهی
گام دو) برنامه ریزی و انجام تحقیقات در زمینه عناصر آموزشی، شامل آموزش استادان و تولید منابع درسی کیفی
1- تحقیق در خصوص مهارتهای حرفه ای استادان در نظام آموزش از دور
2- تحقیق در خصوص کیفی سازی منابع درسی نظام آموزش از راه دور
محور دوم
حوزه مطالعات توسعه ای
گام سه) شناسایی وضعیت موجود دانشگاه
1- بررسی فرایند و روشهای کنونی آموزش مداوم استادان در دانشگاه پیام نور
حوزه ترویج علم و توانمندسازی منابع انسانی در زمینه آموزش از راه دور و یادگیری الکترونیکی
گام چهار) تولید محتوا
1- برنامه ریزی، تولید محتوا و تالیف کتابهای فرادرسی ویژه استادان در زمینه آموزش از راه دور، یادگیری الکترونیکی و یادگیری با تلفن همراه
گام پنج) برنامه ریزی و اجرای کارگاه های آموزشی حضوری و مجازی
1- کارگاه های ویژه مهارتهای پژوهشی و آموزشی اعضای هیات علمی
گام شش) برپایی سامانه های آموزش مجازی توانمندسازی دانشجویان و منابع انسانی دانشگاه
1- سامانه آموزش مداوم و بهسازی اعضای هیات علمی با همکاری دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه
محور سوم
حوزه ارائه خدمات پژوهشی به مدیران عالی، معاونت ها و مدیریت های ستادی و استانی دانشگاه
1- انجام مطالعات لازم به سفارش رئیس دانشگاه
2- انجام مطالعات لازم به سفارش معاونت ها و مدیریت های دانشگاه در زمینه کیفیت بخشی به فرایندها، اصلاح قوانین و آیین نامه ها و دیگر وظایف بخش های یادشده
گام هفت) برگزاری جلسات دوره ای با ریاست دانشگاه، معاونین و مدیران ستادی جهت بررسی مشکلات دانشگاه وبرقراری ارتباط با روسای استان ها از طریق حضوری و تله کنفرانس جهت آگاهی از دیدگاه ها و نیازهای پژوهشی استانی
1- ارائه خدمات مشاوره ای به نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر دانشگاه مانند هیات امنا، هیات ممیزه، شورای دانشگاه، شورای آموزشی، شورای پژوهشی، شورای نظارت و ارزیابی و شورای دانشکده ها و گروه های علمی
2- انجام مطالعات لازم به سفارش دانشگاه های استانی در زمینه شناخت مشکلات و ارائه راه حل برای مسائل آموزشی منطقه ای و استانی از طریق جذب گرانت اعضای هیات علمی هر استان
محورچهارم
معرفی دانشگاه بعنوان قطب علمی آموزش از راه دور کشور جهت بهبود وجهه دانشگاه در سطح ملی و بین المللی
حوزه همکاری های تحقیقاتی با سایر دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور
گام هشت) برنامه ریزی تدوین تفاهم نامه های لازم برای توسعه فعالیتهای پژوهشی مشترک با نهادهای پژوهشی ملی و بین المللی در زمینه آموزش از راه دور
1- انعقاد تفاهم نامه مشترک بین دانشگاه پیام نور و دیگر دانشگاه ها در امر آموزش های برون مرزی
2- چاپ و انتشار آثار مشترک پژوهشی اعم از مقاله، کتاب و ...
گام نه) انجام فعالیت های مشترک پژوهشی با انجمنهای علمی کشور
1- مشارکت و همکاری در زمینه چاپ آثار مرتبط آنها با پژوهشکده
2- دعوت از مدیران انجمن ها در مراسم جشن ها و مناسبت های خاص
محورپنجم
طرح های کلان بین بخشی
گام ده) برنامه ریزی، طراحی و برپایی سامانه آموزش مجازی زبان فارسی به خارجیان
با همکاری دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه
1- جلب حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان فرهنگ و ارتباطاات اسلامی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی
2- تولید، تدوین و سازماندهی محتوا ی آموزشی
3-راه اندازی سامانه