كوچك يا بزرگ كردن بخش :.متون عمومي
1397/12/25 شنبه

        دکترمهناز علی اکبری دهکردی                                  Dr.Mahnaz Ali Akbari Dehkordi

          « در تمام عمرم لذت بردم، لذت از احساس حضور و حمایت حق تعالی در زندگی‌ام، لذت از بودن در کنار خانواده، همکاران و دانشجویانم و لذت از یادگرفتن و یاد دادن »

 
                                                                                                                                                    دریافت فایل C.V

 *مرتبه علمی: استاد دانشگاه پیام نور
*رشته: روانشناسی

*زندگینامه:

 متولد 20 بهمن 1343 در شهر شهرکرد پس از گذراندن دوره لیسانس در رشته روانشناسی بالینی از دانشگاه الزهرا سپس در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی از دانشگاه تربیت مدرس تحصیل نمود. او دکتری خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه شهید چمران اهواز اخذ نمود. در سال 1371 به عضویت علمی دانشگاه پیام نور در آمد. رشته تخصصی او روانشناسی و گرایش مطالعاتی او در زمینه روانشناسی رشد، کودک و خانواده؛ روانشناسی سلامت و روانشناسی جنسی است. او مدیر مسئول فصلنامه علمی - پژوهشی روانشناسی سلامت و همینطور سردبیر مجله آسیایی روانشناسی سلامت (به زبان انگلیسی) می باشد. همچنین عضو کمیسیون تخصصی روانشناسی سلامت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و عضو هیئت رئیسه انجمن سلامت جنسی و خانواده نیز می باشد.

 *دیدگاه ها:

 * رابطه والد- فرزندی یک رابطه مهم و حیاتی برای ایجاد عشق و امنیت در کودک است. در دوره کودکی اولیه حضور مادر و ارتباط سالم وی با کودک موجب شکل‌گیری دلبستگی ایمن در کودک می‌شود که پیش بینی‌کننده روابط بین فردی کودک در دوره های تحول بعدی است.

*افرادی که در رویارویی با وقایع زندگی دارای توانمندی های رفتاری هر دوسنخ جنسیتی زنانه و مردانه هستند، از سلامت روانی بالاتری برخوردارند.

* در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و با توجه به تغییرات عمده در جوامع، سبک زندگی افراد تغییر کرده است که منجر به پدیدایی مشکلات متنوعی شده است. علم روانشناسی سلامت با کمک شناسایی رفتارها و اصلاح سبک زندگی بر سلامت جسمی فرد تاثیر می گذارد و در پیشگیری و درمان بیماری های جسمانی و روانی نقش تعیین کننده دارد.

* عملکرد جنسي از جنبه هاي مهم و مؤثر بر کيفيت زندگي است، لذا باید در همه دوره های تحول جهت ارتقای روابط جنسی به زوجین آموزش داد؛ همچنین تربیت متخصصینی با دیدگاه های بومی و فرهنگی جهت درمان اختلالات جنسی در جامعه ضروری است.

*آثارکلیدی:

تألیف کتاب مبانی نظری و پژوهشی روانشناسی جنسیت و نظریه آندروژنی  (به انضمام مقیاس های آندروژنی)

تألیف کتاب روانشناسی اختلالات جنسی زنان با تاکید بر واژینیسموس (به انضمام بسته آموزشی- درمانی)

تألیف کتاب سبب شناسی، تشخیص  و درمان روانشناختی سندرم پیش از قاعدگی

تألیف کتاب روانشناسی رشد؛ نظریه ها، پژوهش ها و آزمون ها

تألیف اختلالات فراگیر رشد (به انضمام روش درمانی پاسخ محور)

ترجمه کتاب رشد اخلاقی (نظریه ها و کاربردها)

ترجمه کتاب سازگاری با معلولیت ها و بیماری های مزمن (جنبه های نظری، تجربی و بالینی)

اعتباریابی پرسشنامه های  نقش جنسیتی کودکان و بزرگسالان در جمعیت ایرانی

ثبت بسته آموزشی درمان شناختی رفتاری جنسی- واژینیسموس (CBTS -V ) در مرکز ثبت کارآزمایی بالینی (فن‌آوری / نوآوری)